Ny opplæringslov trådte i kraft 1. august 2024. Loven inneholder flere bestemmelser om områder hvor det er krav om lokale forskrifter. Disse forskriftene skal vedtas av kommunestyret i Gran kommune 19. desember 2024.

Forskriftene handler om:

• hovedmål på den enkelte skole
  • permisjon fra skolen
  • skoleregler og skoledemokrati
  • skolefritidsordning (SFO)
  • skolerute

Hovedmål på hver skole

Kommunen skal gi forskrift om hvilket skriftspråk som skal være hovedmålet på hver skole, enten bokmål eller nynorsk. Skolen skal bruke hovedmålet i den skriftlige opplæringen og i den skriftlige kommunikasjonen med elevene og foreldrene.

I utkastet til lokal forskrift slås det fast at det er bokmål som er hovedmålet på alle skolene i kommunen. Dette er en videreføring av dagens praksis.

Du kan lese forslaget på nett, via vår politiske møtekalender: forskrift om hovedmål for den offentlige grunnskolen i Gran kommune

Permisjon fra opplæringen

Barn og ungdom i Norge har plikt til grunnskoleopplæring og rett til offentlig grunnskoleopplæring fra det året de fyller seks år og til de har avsluttet 10. trinn. Kommunen kan gi en elev permisjon fra skolen dersom eleven får en opplæring som samlet sett er forsvarlig. Regelen om at en elev bare kan få permisjon i inntil to uker av gangen, er ikke videreført i ny opplæringslov. Det er nå opp til den enkelte kommune å vurdere hvor lang permisjon en elev kan få. Lovkravet om at eleven samlet sett får en forsvarlig opplæring, vil begrense hvor mange og lange permisjoner hver enkelt elev kan få. Kommunene kan fremdeles sette en øvre grense for permisjon i de lokale forskriftene sine, dersom de ønsker det.

I utkastet til lokal forskrift foreslås det at dagens regler i hovedsak videreføres. Vi foreslår at øvre grense for permisjon er to uker. Vi foreslår også at det ikke gis permisjon fram til høstferien på 1. og 8. trinn, vår-halvåret på 10. trinn og ved de nasjonale prøvene.

Du kan lese forslaget på nett, via vår politiske møtekalender: forskrift om permisjon fra den pliktige grunnskoleopplæringen i Gran kommune

Skoleregler og skoledemokrati

Kommunen skal gi forskrift om organisering av skoledemokratiet og om elevenes rettigheter og plikter (skoleregler). Retten til et skoledemokrati for elever og foreldre er tatt inn i loven. Det betyr at elevene og foreldrene skal involveres i planlegging, gjennomføring og vurdering av skolevirksomheten. Elevene og foreldrene skal bl.a. medvirke i arbeidet med skolemiljø, kvalitetsutvikling av opplæringen, og fastsettelsen av skoleregler. De skal også involveres i andre forhold som er viktig for dem, som organisering av skoledemokratiet. Skolene skal ha elevråd, men elevene kan velge å organisere seg annerledes.

I utkastet til lokal forskrift foreslås det at hver skole skal ha et elevråd, et foreldrearbeidsutvalg og et samarbeidsutvalg. Dette er en videreføring av en praksis som er godt innarbeidet og som man opplever at fungerer godt. Det foreslås også at man viderefører dagens ordning med at hvert samarbeidsutvalg skal ha en representant fra kommunestyret.

Utkastet har forslag til skoleregler som gjelder orden og oppførsel, samt hvilke tiltak som kan brukes ved brudd på reglene. Forslaget er i stor grad sammenfallende med det ordensreglementet som har vært gjeldende hittil.

Du kan lese forslaget på nett, via vår politiske møtekalender: forskrift om skoleregler og skoledemokrati i grunnskolen i Gran kommune

Skolefritidsordning (SFO)

Kommunen skal ha tilbud om skolefritidsordning før og etter skoletid for elever på 1.–4. trinn og for elever med særlige behov på 1.–7. trinn. Den lokale forskriften skal ha regler om eierforhold, hvem som er opptaksmyndighet, opptakskriterier, opptaksperiode og oppsigelse, foreldrebetaling, leke- og oppholdsareal, daglig oppholdstid og årlig åpningstid, personale og ledelse.

I utkastet til lokal forskrift er mye av nåværende retningslinjer for SFO videreført.

Du kan lese forslaget på nett, via vår politiske møtekalender: forskrift om den kommunale skolefritidsordningen (SFO) i Gran kommune

Skolerute

Kommunen skal gi forskrift om skole- og feriedager for elevene. Opplæringen skal strekke seg over minst 38 uker innenfor en ramme på 45 sammenhengende uker. Grunnskolen i Gran kommune har de senere årene i hovedsak hatt samme skolerute som resten av Innlandet. Unntaket er tidspunktet for høstferie og vinterferie. Disse ferieukene har kommunestyret tidligere vedtatt å endre slik at ukene nå sammenfaller med ferieukene til skolen i Lunner kommune og Hadeland videregående skole. Våren 2027 er påsken tidlig. Vinterferien er derfor også i Innlandet foreslått lagt til uke 8.

Utkastet til lokal forskrift om skole- og feriedager skoleåret 2025–2026 følger forslaget til skolerute for Innlandet bortsett fra at høstferien er lagt til uke 40 og vinterferien til uke 8.

Utkastet til lokal forskrift om skole- og feriedager skoleåret 2026–2027 følger forslaget til skolerute for Innlandet bortsett fra at høstferien er lagt til uke 40. Vinterferien er sammenfallende, det vil si uke 8.

Du kan lese forslagene på nett, via vår politiske møtekalender:

Vi inviterer deg til å si din mening

Du kan sende oss dine innspill til forslagene om lokale forskrifter etter opplæringsloven, innen høringsfristen 7. november 2024. Send innspillene skriftlig til oss i en e-post til postmottak@gran.kommune.no eller i post til Gran kommune, postboks 41, 2714 JAREN.