I slutten av mai i år vedtok kommunestyret ny barnehage- og skolestruktur i Gran kommune. Vedtaket innebar blant annet at

• Grymyr, Sanne og Moen skoler skal legges ned
  • muligheten for fritt skolevalg innstilles fram til ny forskrift om kretsgrenser er vedtatt høsten 2024
  • Gran natur- og familiebarnehage avdeling Vesleskogen legges ned og friluftstilbudet flyttes til Bjørklund barnehage
  • ledelsen ved barnehagen og skolen i Bjoneroa skal samordnes
  • barnehagedriften ved Grymyr oppvekstsenter videreføres

Hele vedtaket kan du lese om på vår informasjonsside om hva som har skjedd så langt i prosjektet.

I juni sendte noen av kommunestyrets medlemmer inn krav om lovlighetskontroll av vedtaket. Saken ble behandlet av kommunestyret torsdag 29. august.

Flertallet stemte for å opprettholde vedtaket

Rådmannen hadde i saken til kommunestyret vurdert områdene som var påklaget og mener vedtaket om ny barnehage- og skolestruktur fra 30. mai, er lovlig.

I møtet stemte 20 av kommunestyrets medlemmer for å opprettholde vedtaket om ny barnehage- og skolestruktur. 6 medlemmer stemte imot forslaget. Videre stemte et enstemmig kommunestyre for å oversende saken til Statsforvalteren i Innlandet for endelig behandling.

Gran kommune sendte saken over til Statsforvalteren fredag 30. august. Det er usikkert hvor lang tid Statsforvalteren vil bruke på å behandle saken.

Arbeidet med å følge opp vedtaket fortsetter

Fram til lovlighetskontrollen er ferdig behandlet, fortsetter Gran kommune arbeidet med å følge opp kommunestyrets vedtak fra 30. mai om ny barnehage- og skolestruktur. Dette er i tråd med gjeldende lovverk.

Hvis kommunestyrets vedtak om ny struktur blir opprettholdt, vil det gå noe tid før endringen kan iverksettes. Det betyr at hvis de tre skolene skal legges ned, vil dette tidligst skje fra og med skolestart i august 2025.

Arbeidet kommunen er i gang med, innebærer å

• planlegge prosess for å flytte ansatte til eventuelle nye arbeidssteder (i dette arbeidet vil både HR, oppvekstkontoret og fagforeningene bidra)
  • lage plan for å bygge fellesskap og kultur for elever, ansatte og foreldre i de “nye” skolene, for eksempel legge opp til felles elevdager, plandager for ansatte og lignende